Bezoekers trekken naar je website

Bezoekers trekken naar je website

SEM (Search Engine Marketing) is een term die je veel tegenkomt op het internet. Deze term is onder te verdelen in SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimalisation). Oftewel het optimaliseren van je website zodat deze beter vindbaar is door zoekmachines zoals Google en Bing. Waarom is dit erg belangrijk?

Het succes van je website is afhankelijk van het aantal kwalitatieve bezoekers. Een website zonder bezoekers heb je niet zoveel aan. Het is dus aan jou om er voor te zorgen dat je zoveel mogelijk bezoekers krijgt. Om het simpel uit te leggen:

Stel je hebt het lekkerste ijsje op de hele wereld gemaakt. Je wilt dit ijsje aan zoveel mogelijk mensen verkopen. Hoeveel ijsjes ga je verkopen als je ijskraam midden in de Sahara woestijn staat? Niet zoveel! Dit is met een website exact hetzelfde. Een nieuwe website begint altijd in de digitale Sahara. Oftewel niemand weet dat je website bestaat. Met behulp van SEA en SEO kun je er voor zorgen dat je website in het digitale hart van New York te vinden is.

Met alleen een website ben je er dus nog niet. SEO kan je website maken of breken. Je kunt namelijk ook verkeerde SEO toepassen waardoor je website zelfs niet meer interessant is voor Google. Oftewel laat SEO altijd doen door mensen die er verstand van hebben!

SEA: Google Adwords en Bing Ads

Een onderdeel van SEA is Google Adwords en Bing Ads. Je kunt campagnes starten voor je website om meer bezoekers aan te trekken. Deze campagnes kosten geld. Je kunt bijvoorbeeld een campagne aanmaken voor producten die je verkoopt op je website. Hoe werkt dit precies?

Je maakt een advertentie campagne op basis van een keyword. Indien je wasmachines verkoopt op je website is je keyword “wasmachine” of “wasmachine kopen”. Je kunt zelf bepalen op welke keywords je wilt adverteren. Als je gaat adverteren met “wasmachine kopen” heb je veel concurrentie maar ook een hogere conversie. Een conversie is een bezoeker die een product koopt. Andere websites kunnen namelijk ook adverteren op wasmachines. Waarschijnlijk zijn deze website groter dan jouw website en hebben een beter aanbod. Een dergelijke campagne kan dus erg duur zijn en de vraag is of het voor jou uit kan.

Indien er een campagne wordt gestart betaal je per klik. Google zorgt ervoor dat je campagne verschijnt in de zoekresultaten. Hoe meer je betaalt per klik hoe hoger de advertentie komt. Zodra iemand op jouw campagne advertentie klikt betaal je geld. De kosten die je betaalt per klik wordt CPC genoemd (Cost per Click). De CPC kosten kunnen bij populaire keywords al snel oplopen. Zo kan het zijn dat je 1 euro moet betalen per klik. Oftewel elke bezoeker die via Google op jouw advertentie klikt moet jij 1 euro voor betalen. De grote vraag is natuurlijk of dit voor jou uit kan. Wanneer er geen bezoekers uit komen die daadwerkelijk iets gaan kopen heb je natuurlijk niks aan!

SEO: Teksten schrijven en keywords

Een ander belangrijk aspect van SEM is het schrijven van teksten die interessant zijn. Hoe meer gebruikers jouw informatie interessant vinden hoe beter dit is voor de positie in Google. Andere gebruikers kunnen bijvoorbeeld links gaan plaatsen naar jouw website omdat ze de informatie interessant vinden. Dit heet linkbuilding, hierover later meer. Google scant je website om in te schatten hoe hoog deze geplaatst moet worden in de zoekmachine. Een website met alleen maar plaatjes is voor Google lastig uit te lezen. Dit gebeurt namelijk geheel automatisch. Google kan de plaatjes zelf dus niet zien. Tekst wordt daarom door Google erg gewaardeerd.

Teksten schrijven is ook een vak apart. Niet alleen moet je letten op de spelling, mensen moeten het ook interessant vinden. Dit is vooral belangrijk als je een blog begint. Persoonlijk schrijf ik altijd vanuit een derde persoon. Oftewel ik vraag bij mezelf af: “stel als ik de tekst die ik type zou lezen als iemand die niks van het onderwerp af weet zou ik het dan begrijpen?” Zodra andere mensen er niks van begrijpen wat je probeert te vertellen is je tekst niet goed. Het kan erg moeilijk zijn om wat je in je hoofd hebt over te brengen naar tekst.

Keywords zijn ook belangrijk om te gebruiken in je teksten. Via Google Adwords kun je onderzoeken hoe vaak er op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Bijvoorbeeld “wasmachine kopen”. Wil je voor dit keyword een advertentie maken is het belangrijk dat dit keyword vaker terug komt in je tekst. Ook als je geen advertenties maakt wordt je tekst relevanter voor de zoekresultaten als je keywords gebruikt. Zoals eerder aangegeven heb je op het keyword “wasmachine kopen” waarschijnlijk veel concurrentie. Dit kun je oplossen door je campagnes gerichter te maken. Dit kun je doen met zogenaamde long tail keywords.

Long tail keywords zijn keywords die erg lang zijn bijvoorbeeld “Wasmaschine LG type 99900x 10 liter kopen”. In dit geval is je campagne dus gericht op een specifiek type wasmachine in plaats van alle wasmachines. Het voordeel hiervan is:

  • Andere aanbieders hebben geen campagne lopen voor dit type wasmachine. Je hebt dus weinig/geen concurrentie en de CPC is lager
  • Wanneer je een bezoeker krijgt via deze campagne is de kans op een conversie (dat de bezoeker het product koopt) veel groter omdat de bezoeker waarschijnlijk op zoek is naar specifiek deze wasmachine

Linkbuilding

Een van de meest belangrijkste aspecten van SEO is linkbuilding. Via linkbuilding zorg je ervoor dat andere mensen naar jouw site gaan linken. Bijvoorbeeld iemand maakt een forumpost aan en noemt de naam van jouw website. Of jouw website wordt genoemd in een blog van iemand anders. Dit kun je op verschillende manieren doen:

Automatisch linkbuilden

Als de informatie op je website erg interessant is gaat linkbuilding vanzelf. Andere mensen delen graag je berichten of linken je website op andere blogs/forums/websites/social media. Dit is de beste linkbuilding die je kunt hebben. Als jij de informatie op onze website interessant vindt kun je ons dus helpen door onze website op zoveel mogelijk plekken te delen met anderen. Wij waarderen dit zeer!

Zelf linkbuilden

Je kunt ook zelf voor linkbuilding zorgen door op andere blogs/forums/websites/social media te verwijzen naar jouw website. Hier begin je altijd mee zodat andere gebruikers jouw website weten te vinden. Dit kun je onder je eigen naam doen maar ook onder een fictieve naam. Wat wel belangrijk is dat het onderwerp van de website/blog/forum of social media overeen komt met het onderwerp van je website! Een post maken op een forum voor vliegtuigen met een link naar je website die over wasmachines gaat heb je niks aan! De links die je plaatst moeten dus relevant zijn.

Indien je te vaak links plaatst op websites wat totaal verschillend is van het onderwerp waar je website over gaat is erg slecht voor je positie in Google. Doe je dit te vaak dan kan het zelf zijn dat Google je website niet meer vertoont in de zoekresultaten.

Links ruilen

Je kunt ook links naar je website ruilen met andere websites. Bijvoorbeeld jij wilt graag dat een link naar jouw website op website B komt te staan. In ruil daarvoor plaats jij een link van website B op jouw website.

Startpagina’s

Een goed voorbeeld van linkbuilding zijn startpagina’s. Voor bijna elk onderwerp bestaat wel een startpagina. Op een startpagina staan allemaal relevante links naar andere websites over een bepaald onderwerp. Je zou een bericht kunnen sturen naar de administrator van een startpagina om te vragen of jouw link er ook bij mag staan.

Pagerank

Hoe effectief linkbuilding is, is afhankelijk van de pagerank (tegenwoordig DA/PA) van een website. Een erg populaire website met elke maand veel bezoekers heeft een hogere pagerank dan een website met weinig bezoekers. De pagerank is dus eigenlijk een nummer wat bepaalt hoe populair en relevant een website is.

Wanneer een website een link plaatst naar jouw website kun je dit zien als een stem. Hoe meer stemmen je krijgt van andere websites hoe beter dit is voor jouw website en pagerank. Oftewel hoe meer websites links plaatsen naar jouw website hoe beter. Echter kan een stem van 1 website beter zijn dan 100 stemmen van 100 verschillende websites. Dit heeft te maken met de hoogte van de pagerank van de website die naar jouw website linkt (stemt).

Een stem van een website met een hoge pagerank is beter dan een stem van 100 kleine websites met een lage pagerank. Stel dat er een aantal bekende nieuwswebsites een link zouden plaatsen naar financieelonafhankelijkworden.nl zou dit voor onze site erg gunstig zijn.

Het is natuurlijk erg lastig om een website met een hele hoge pagerank naar jouw site te laten verwijzen. Dit is o.a. afhankelijk van de informatie die je aanbiedt en of de andere partij er ook baat bij heeft.

Google Analytics

Om een goede analyse te kunnen doen over je huidige website kun je gebruik maken van Google Analytics. Via analytics kun je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers er per dag op je site komen, op welke links ze klikken en hoelang ze op je site blijven. Dit geeft jouw cruciale informatie over je website. Google Analytics is dan ook onmisbaar indien je een succesvolle website wilt starten.

Via Analytics kun je ook zien of je linkbuilding goed werkt. Je kunt namelijk ook zien waar de bezoekers op jouw website vandaan komen. Stel je hebt een link geplaatst op website B kun je in Analytics zien of dat ook extra bezoekers heeft opgeleverd.

Zo kan ik bijvoorbeeld zien dat er bezoekers zijn geweest met een gemiddelde sessieduur van ruim 5 minuten. Dit is erg belangrijke informatie. Wanneer mensen gemiddeld 5 minuten op de website zitten betekent dit dat bezoekers de tijd nemen om de tekst te lezen. Tevens is een groot gedeelte van de bezoeker een terugkerende bezoeker. Dit geeft ons informatie dat de teksten interessant zijn en dat mensen weer terugkomen om meer te lezen. Ik kan daarnaast ook zien welke blogposts het meeste bekeken zijn of welke bijna niet worden gelezen.

SEO in de praktijk

Zoals je hebt kunnen lezen is het dus niet simpelweg een website/blog starten. Wil je echt succesvol zijn en veel bezoekers willen trekken of eventueel geld verdienen is SEO zeer belangrijk. Daarnaast kan SEO je website maken of breken. Weet dus goed wat je doet voordat je er aan begint.

Er zijn verschillende professionele bedrijven die SEO werkzaamheden voor je uit handen kunnen nemen. Zo kun jij je richten op kwalitatieve teksten schrijven en wordt SEO voor je gedaan. Verwacht niet direct wonderen van SEO werkzaamheden. Over het algemeen zie je pas na 3-6 maanden resultaat. Raak dus niet in paniek indien je niet direct veel meer bezoekers krijgt.

Hoe controleer je of iemand echt weet waar hij het over heeft? Op het gebied van SEO is dat redelijk simpel te controleren. Het enige wat je hoeft te doen is te kijken naar de betreffende website op welke positie deze te vinden is in Google. Bovenstaande informatie kun je dus controleren door in Google te zoeken naar “Financieel onafhankelijk” of “financieel onafhankelijk worden”. Op beide zoektermen staat financieelonafhankelijkworden.nl op nummer 1 in de zoekresultaten. Je zou dus kunnen concluderen dat wij SEO goed hebben toegepast.

Let er wel op dat je niet moet verwachten dat je website altijd op nummer 1 staat. Er staat altijd maar één website op positie 1 en daarna volgt de rest. Dit is afhankelijk van vele factoren. Een tweede positie in Google is ook zeker niet verkeerd! Zolang je op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt is dit een goed resultaat!

Laat SEO altijd door mensen doen die er verstand van hebben: marketeers. Indien je zelf verkeerde keuzes maakt kan het je website beschadigen en kan het zijn dat je de website beter opnieuw op kunt bouwen onder een andere naam. Het investeren in SEO verdien je uiteindelijk terug. Zorg er dus voor dat je weet wat het onderwerp van je website gaat worden en ga daarna pas SEO uitbesteden. Via onderstaand formullier kun je gratis en vrijblijvend offertes aanvragen voor het uitbesteden van SEO van je website(s). Je krijgt een aantal offertes toegestuurd en kunt zelf de keuze maken of je hier van gebruik wilt maken.




Deel deze pagina met je kennissen....



Financieelonafhankelijkworden.nl maakt gebruikt van cookies: Meer informatie