Leer je kind de financiële basis om FO te worden

Financiën voor kinderen, bestaat dat eigenlijk wel? Op school leer je als kind vrijwel niks over financiën. Maar als kinderen deze belangrijke informatie niet leren op school, waar dan wel?

Kinderen groeien op met de financiële inzichten van hun ouders. Kinderen die opgegroeid zijn met arme ouders hebben vaak een betere financiële basis dan kinderen met rijke ouders. Dat komt omdat arme kinderen leren dat geld verdienen en geld uitgeven niet altijd vanzelfsprekend is. Maar waarom leren kinderen vrijwel niks over financiën op school?

De basisprincipes van rijkdom zijn vrij simpel toe te passen in de praktijk. Als kind heb je nog geen idee van financiële zaken omdat de ouders alles regelen. Veel mensen hebben echter geen idee wat ze doen met hun geld. Wat uiteindelijk resulteert in een leven lang tijd inwisselen voor geld en aan het einde van de rit met een minimaal inkomen rond zien te komen. Er zijn maar weinig ouderen die een behoorlijk inkomen overhouden nadat ze met pensioen gaan.

Een kind die al vroeg de basisprincipes van rijkdom en financieel onafhankelijk worden kent kan al op zijn dertigste met pensioen. Met een leven vol vrijheid voor zich. Geen gezeur meer om geld. Geen gezeur van een baas of een wekker op maandagochtend. Dat klinkt ongeloofwaardig maar is het zeker niet. Een financiële basis voor de toekomst begint zo vroeg mogelijk . Veel mensen gaan echter eerst “genieten” van het leven en denken daarna pas na over hun financiële situatie. Dat zijn de mensen die roepen:

“Je moet ook genieten van het leven” of “We leven nu”.

Een stabiele financiële basis begint nu en niet als je met pensioen gaat. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Helaas heb je hier als kind geen invloed op. Maar ook als ouder heb je daar niet altijd invloed op. Als je de basisprincipes van rijkdom niet kent kun je deze ook niet overdragen aan je kinderen. Toch zit er een belangrijke reden achter waarom kinderen deze informatie niet op school leren.

Wat leer je als kind op school?

Afgezien van sociale contacten, algemene kennis opdoen en vele andere zaken, wat is het doel van een school? Het doel van een school is een kind/jong volwassene voor te bereiden op de “maatschappij”. De maatschappij is natuurlijk een breed begrip. Maar uiteindelijk volgt iedereen een studie om later een beroep uit te oefenen. Sommige mensen ontdekken een talent (denk aan een zanger of voetballer) en verdienen op deze manier hun geld. Maar het grootste gedeelte van de mensen zal gaan werken voor iemand anders.

Het eerste wat je als kind afleert op school is creatief zijn. Het is ontzettend belangrijk om een kind zelf te laten bepalen wat wel of niet mooi is. Kinderen hebben nog geen vooropgesteld plan hoe ze een bepaalde situatie aanpakken. Daarom zie je vaak kinderen een probleem op een bepaalde manier oplossen waar je zelf nooit aan had gedacht. Of denk aan het geven van creatieve antwoorden op statische vragenlijsten.

Nadat de schoolperiode is afgelopen weten veel jong volwassenen niet meer wat creatief zijn is. Ze hebben alles aangeleerd “zoals het hoort te zijn”. Geef honderd volwassenen een kleurplaat en vraag ze om deze in te kleuren. Hoeveel mensen zullen er buiten de lijnen kleuren? Vrijwel niemand! Terwijl een kind het hele papier vol zal krassen. Dat is het verschil tussen creativiteit en conformiteit.

Je wordt als kind en jong volwassene klaargestoomd  om exact hetzelfde te denken als iedereen in de maatschappij. Zo moet je als kind leren binnen de lijntjes te kleuren en moet je als jong volwassene een studie volgen om vervolgens aan het werk te gaan voor iemand anders.

Een kind is overgeleverd aan het lesmateriaal wat op school wordt voorgeschoteld. Dat klinkt een beetje negatief maar je hebt als ouder weinig invloed op wat je kind leert op school. Dat is aan de ene kant best wel gek. Je leert als kind ontzettend veel op school maar ook ontzettend veel dingen leer je er niet.

Financiën op school

Weet jij nog wat je op de basisschool of in het voorgezet onderwijs hebt geleerd over financiën? Waarschijnlijk niet. Dat is ook niet zo gek want je leert vrijwel niks over financiën op school. Ieder kind die wordt geboren is gelijk aan elkaar. Toch zal het ene kind uitgroeien tot miljonair en de ander moet rondkomen van een WW uitkering. Dit kan vele verschillende oorzaken hebben. Maar de meest voorkomende oorzaak is onvoldoende inzicht in financiën.

Als kind leer je op school vrijwel niks over financiën. Terwijl de basisprincipes van rijkdom door iedereen makkelijk aan te leren zijn. De reden is simpel: de overheid wil niet dat iedereen de basisprincipes van rijkdom kent. Stel dat iedereen zuinig zou gaan leven. Geld gaat investeren in plaats van uit te geven. Wat zou er dan gebeuren met de economie?

De hele economie stort in. Vele bedrijven kunnen hun deuren sluiten. Banken gaan failliet omdat er bijna geen mensen meer zijn die (veel) geld gaan lenen. Mensen weten precies wat ze wel en niet moeten kopen. De economie zoals we die kennen zal niet meer bestaan.

Er is genoeg geld in de wereld om iedereen een zorgeloos bestaan te geven. Maar in plaats daarvan is 99% van al het geld in de wereld in handen van nog geen 1% van de wereldbevolking. Deze 1% van de wereldbevolking kennen wel de basisprincipes van rijkdom en financieel onafhankelijk worden. De andere 99% weten niet eens dat deze principes bestaan.

En de schuld ligt niet bij de mensen zelf maar bij overheidsorganen en de grote banken. Deze instanties bepalen hoe de wereld er op dit moment voorstaat. Over elke euro en dollar die wordt uitgegeven moet rente betaald worden. Geld wat niet bestaat. Elke euro op jouw bankrekening is de schuld van iemand anders.

Een beroemde quote van de voormalige chairman Mariner Eccles van de Federale Reserve 1941:

Eccles: We created it.
Patman: Out of what?
Eccles: Out of the right to issue credit money.
Patman: And there is nothing behind it, is there, except our government’s credit?
Eccles: That is what our money system is. If there were no debts in our money system, there wouldn’t be any money.

Oftewel als er geen schulden zijn in het geldsysteem zou geld niet bestaan. Als iedereen ter wereld zijn schulden afbetaald bestaat er geen geld meer. Geld is gebakken lucht op basis van vertrouwen. Als eenmaal dit vertrouwen in het geldsysteem wegvalt zal de hele wereldeconomie instorten.

Geld is een rode draad door het leven van bijna ieder mens op aarde. Het is een belangrijke factor die ons hele leven beïnvloed. Geld maakt wel gelukkig.  Maar over deze cruciale factor in ons leven leer je vrijwel niks op school. In plaats daarvan leer je dat Napoleon in 1492 Amerika ontdekt… Waarom leer niet hoe je geld kunt verdienen zonder te werken? Hoe je het beste geld kunt investeren?

Gevolg van onvoldoende financiële kennis in de praktijk

Heeft het niet aanleren van financiële kennis op school echt gevolgen in de praktijk? Zeker weten. Een aantal gevolgen van onvoldoende financiële kennis:

  • Je moet langer blijven werken voor voldoende inkomsten (vrijwel levenslang)
  • Je bent afhankelijk van “adviseurs” (financiële adviseurs, hypotheek adviseurs, etc)
  • De enige manier om geld te verdienen is door te werken
  • Je weet niet hoe je geld kunt investeren
  • Je moet op oudere leeftijd rondkomen van een mager inkomen
  • Conformiteit (hetzelfde patroon volgen als de rest)
  • Je wisselt tijd in voor geld
  • Etc.

Een belangrijke stap die vrijwel iedereen  vroeg of laat in het leven maakt is het kopen van een huis. Sterker nog, waarschijnlijk is de grootste schuld in je leven een hypotheek! Hypotheken zou in dat opzicht een verplicht schoolvak moeten worden. Waarom leer je over één van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen in je leven niets op school? Zo moeilijk is het allemaal niet. Het is geen hogere wiskunde. Het gevolg hiervan is dat je bent overgeleverd aan “hypotheekadviseurs”. Deze zogenaamde adviseurs moeten er voor zorgen dat jij de beste hypotheek krijgt je bij je past.

Hypotheekadviseurs vertellen je enkel wat ze zelf hebben geleerd. Dat wil niet zeggen dat ze het beste met je voor hebben. Ze gaan je niet tegenhouden als je een maximale hypotheek wilt nemen. Ze kennen de basisprincipes van rijkdom niet. Ze zullen vrijwel nooit de meest gunstige hypotheek adviseren. Als dat wel zo zou zijn dan waren variabele en lineaire hypotheken enorm populair geweest. Maar in de praktijk zijn de twee minst gunstige hypotheken het meest populair: annuïteit en aflossingsvrij. De grootste schuld in je leven is dus afhankelijk van een “adviseur” die je niet eens persoonlijk kent.

Is werken voor geld de enige manier om geld te verdienen? Absoluut niet. Het is zelfs één van de meest inefficiënte manieren om geld te verdienen. Je wisselt namelijk tijd in voor geld. Deze tijd kun je niet ergens anders aan besteden. Een voorbeeld:

Mark is begonnen met werken toen hij 20 jaar oud was. Op 67 jarige leeftijd kan hij met pensioen. Hij heeft 47 jaren, 40 uren per week gewerkt voor iemand anders. Eén jaar heeft gemiddeld 261 werkbare dagen. Minus 30 dagen vakantie en ander verlof blijven er 231 werkbare dagen per jaar over. Dat betekent dat Mark 231 dagen keer 47 jaren heeft gewerkt. Dat zijn in totaal 10857 dagen.

Laurien is ook begonnen met werken toen ze 20 jaar oud was. Alleen heeft ze het anders aangepakt dan Mark. In plaats van een maximale hypotheek te nemen en veel geld uit te geven heeft ze gespaard en geïnvesteerd. Door deze investeringen kan Laurien op haar 35ste met pensioen. Laurien heeft 231 dagen keer 15 jaren gewerkt. Dat zijn in totaal 3465 dagen. Ten opzichte van Mark heeft Laurien 7392 dagen minder gewerkt. In deze 7392 dagen zat Mark op het kantoor met zijn collega’s te werken voor een baas. Laurien heeft deze 7392 dagen vrij te besteden.

Dit is natuurlijk een fictief voorbeeld maar voor welk leven zou jij kiezen als je de mogelijkheid had? Er zijn honderdduizenden mensen die het leven leiden van Laurien. Er zijn miljoenen of zelfs miljarden mensen die het leven leiden van Mark. Hoe kan dat? Omdat de mensen die het leven leiden van Mark niet weten hoe ze het leven van Laurien kunnen leiden. Leer je de basisprincipes van rijkdom niet op school, van je ouders of van iemand anders is de kans zeer groot dat jezelf en je kinderen het leven leiden van Mark.

Is dat erg? Absoluut niet. Dit statement is geen oordeel over werkende mensen. Er zijn genoeg mensen die tevreden zijn met hun baan. Er zijn genoeg mensen die hun hele leven lang met plezier voor iemand anders werken. Met dit voorbeeld probeer ik je na te laten denken over wat je graag wilt in je leven. Maar dat je ook nadenkt over de beslissingen die je maakt voor je kinderen. Zijn je kinderen nog jong dan kun je ze een financiële toekomst bieden waar bijna iedereen alleen maar van kan dromen.

Het gevolg van onvoldoende financiële kennis is dat je geen keuze hebt. Iedereen zou wel op zijn 35ste met pensioen willen. Maar waarom is er maar een enkeling die daadwerkelijk op zijn 35ste met pensioen gaat? Omdat mensen niet weten hoe ze het moeten doen. Mensen weten niet dat ze een keuze hebben. Het enige wat je wordt aangeleerd op de school is dat je moet werken voor iemand anders en de rest moet je zelf maar uitzoeken. En dat blijkt in de praktijk aardig te kloppen.

Opvoeding en financiën

Eén ding wat zeker is, hoe je om moet gaan met geld leer je niet op school. Niet als kind en ook niet als volwassene. In dat opzicht ben je als kind overgeleverd aan je ouders. Dit hebben we al een keer uitgebreid besproken in financiën: ouders en hun kinderen.

Het is aan de ouders om hun kinderen de wijsheid mee te geven om financieel gezien de juiste beslissingen te maken. Maar niet elke ouder heeft deze mogelijkheid. Iemand die jaren lang werkloos is en moet leven van een uitkering maakt andere beslissingen dan iemand die €5.000 per maand verdient. Toch zou dat in de praktijk niet uit moeten maken. De basis principes van rijkdom blijven namelijk hetzelfde ongeacht hoeveel je verdient.

Sterker nog, kinderen die opgroeien in armoede zullen waarschijnlijk in hun latere leven betere financiële beslissingen maken dan kinderen die opgroeien in financiële rijkdom. Kinderen in armoede weten namelijk dat ze niet zomaar alles kunnen kopen als er geen geld voor is. Kinderen in rijkdom zijn gewend om alles te krijgen wat ze maar willen.

Ik ben opgevoed met een paar simpele regels. Ik kreeg een beetje zakgeld elke maand en daar moest ik het mee doen. Ik had daarom al vrij vroeg bijbaantjes. Ik moest er zelf voor zorgen dat ik genoeg geld had om iets te kopen. Denk aan een auto, televisie, telefoon, etc.

Als kind zijnde heb ik verder vrij weinig meegekregen over financiën.  Hoe ik financieel onafhankelijk kan worden, hoe ik het beste geld kan investeren en zelfs miljonair kan worden heb ik zelf geleerd door verschillende boeken, blogs en forums te lezen over deze onderwerpen. Informatie wat mij betreft standaard aangeleerd zou moeten worden op school.

Aan de andere kant is ons huidige monetaire geldsysteem niet gebouwd om iedereen van genoeg geld te voorzien. Als niemand meer schulden zou hebben dan bestaat geld niet meer. Bill Gates, de oprichter van Microsoft,  heeft een vermogen van ongeveer 78 miljard dollar. Dat betekent dat iemand anders (dat kunnen meerdere personen of instanties zijn) een schuld heeft van 78 miljard dollar.

Het is niet mogelijk dat iedereen ter wereld zonder schulden leeft. Het is dus ook niet mogelijk dat iedereen ter wereld de basisprincipes van rijkdom kan toepassen. Door deze principes aan te leren op school veroorzaakt in de toekomst een enorm probleem. Het zou het einde betekenen van onze huidige manier van leven.

Ik heb mijn ouders wel eens gevraagd hoe ze bepaalde zaken hebben aangepakt. Doordat ze vroeger de juiste financiële beslissingen hebben gemaakt (zoals het versnelt aflossen van de hypotheekschuld) plukken ze er nu de vruchten van. Ook blijken mijn ouders te investeren in aandelen. Dit heb ik helaas niet vanuit huis meegekregen. Toen ik uit huis ging nam ik een maximale hypotheek. Geld investeren in aandelen had ik op dat moment nog geen één seconde over nagedacht.

Had ik bepaalde informatie van mijn ouders meegekregen had de toekomst er misschien heel anders uit gezien. Een goede financiële opvoeding is voor kinderen cruciaal voor hun financiële toekomst. Op school leren ze het niet. Als ouder draag je dus automatisch deze verantwoordelijkheid.

Leer je kind de financiële basis

Door je kinderen van jongs af aan de financiële basis te leren zullen ze in hun latere leven betere financiële beslissingen kunnen maken. Als ik de informatie die ik nu weet beschikbaar had op mijn 18de was ik inmiddels al financieel onafhankelijk geweest. Door kinderen bewust te maken van de basisprincipes leren ze al vroeg met geld om te gaan.

Veel ouders openen een spaarrekening voor hun kind en storten vervolgens elke maand geld op deze rekening. Hoewel dat geen slecht idee is leert het kind in kwestie hier vrij weinig van. Het is veel belangrijker om het kind alvast de basisprincipes van rijkdom aan te leren.

Een voorbeeld:

Het kind ontvangt elke week 10 euro zakgeld. Zet twee snoeppotten naast elkaar neer. De ene snoeppot geef je het label “sparen” en de andere het label “lenen”. In de snoeppot met het label “lenen” stop je 10 losse euro’s.

Hierbij gelden de volgende regels voor het kind:

  • Uit beide potten mag het kind uithalen en instoppen naar keuze
  • Voor elke euro die in de spaarpot zit krijgt het kind €0,10 extra zakgeld
  • Voor elke euro die niet meer in de leen pot zit krijgt het kind €0,25 minder zakgeld

Het is belangrijk om geen tips te geven aan het kind. Het kind leert het beste van zijn eigen fouten.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat het kind inziet dat geld lenen geld kost en dat geld sparen geld oplevert. Als extra toevoeging kan er een snoeppot worden bijgeplaatst met het label  “investeren”. Voor de investeer pot gelden de volgende regels:

  • Er mag alleen geld ingestopt worden, niet uithalen
  • Voor elke €10 in de “investeren” spaarpot ontvangt het kind aan het einde van de maand €5 extra
  • Aan het einde van het jaar kan er eenmalig geld uit de investeer pot gehaald worden

Uiteindelijk kun je het zo uitgebreid maken als je wilt. Je kunt er extra potjes bijzetten met verschillende rentes. Op een gegeven moment zal het kind inzien dat geld investeren nog veel meer geld oplevert dan geld sparen.

Verschillende scenario’s

Op basis van de verschillende spaarpotten kunnen er een aantal scenario’s plaatsvinden:

  • Het kind maakt de leen pot direct helemaal leeg (zal zeer waarschijnlijk gebeuren de eerste paar keren)
  • Het kind stop elke week zijn geld in de spaar / investeer pot
  • Het kind maakt een combinatie van lenen, sparen en investeren

Je zou als extra toevoeging een aantal regels kunnen toepassen bij de leen pot. Bij elke 10 euro die uit de leen pot is gehaald krijgt het kind €1 minder zakgeld. Is de leen pot inmiddels  een paar keer bijgevuld zal het kind uiteindelijk helemaal geen zakgeld meer ontvangen. Als het kind niet begrijpt waarom zou je een kleine tip kunnen meegeven.

Door met verschillende spaarpotten te werken creëer je verschillende scenario’s die later in hun leven goed van pas kunnen komen. Denk hierbij aan het afsluiten van een hypotheek (geld lenen). Geld uitgeven aan statussymbolen in plaats van geld te investeren.

Als kinderen op een vroege leeftijd leren dat je beter geen geld kunt lenen zullen ze een lagere of misschien zelfs geen hypotheek afsluiten. Zo kan het voor komen dat een kind bewust besluit om nog een paar jaren thuis te blijven wonen. Vervolgens een aantal jaren flink gaat sparen en daarna pas een huis koopt. In plaats van direct een maximale lening aan te gaan bij een willekeurige bank.

Leer jezelf de financiële basis

Bij het verdelen van de potjes is het uiteraard belangrijk dat de ouders ook weten wat de basisprincipes van rijkdom zijn. Naast deze basisprincipes zijn er nog veel meer zaken die van belang kunnen zijn afhankelijk van het doel. Hoe kun je bijvoorbeeld miljonair worden zonder geld uit te geven aan een loterij? Hoe kun je het beste geld investeren in aandelen?

Door de boeken te lezen die je kunt vinden in ons boeken overzicht leer je de kennis die 1% van de wereldbevolking bezit. Je kunt meer geld verdienen door deze boeken te lezen dan door jarenlange studies te volgen. Uiteraard is het wel belangrijk dat je de informatie toepast in de praktijk.

Dat wil niet zeggen dat werken voor iemand anders een slecht idee is. Er zijn genoeg mensen die tevreden zijn met hun werk en niks anders zouden willen. Aan de andere kant zijn er miljoenen mensen die met tegenzin naar hun werk gaan. Simpelweg omdat er gewerkt moet worden om geld te verdienen. Beantwoord voor jezelf de volgende vraag:

Stel je krijgt vanaf volgende maand je huidige inkomen gestort op je bankrekening zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Zou je dan (hetzelfde aantal uren) blijven werken voor je huidige baas?

Door jezelf de financiële basis aan te leren kun je financiële problemen voorkomen. Zo kwam ik deze week een poster tegen waar op stond vermeld dat 16% van de inwoners van Groningen onder de armoedegrens leven. Het grootste gedeelte van deze mensen leeft onder de armoedegrens omdat ze financieel gezien verkeerde beslissingen hebben gemaakt (en nog steeds maken). Daar hebben ze niet altijd zelf invloed op maar het is vrijwel onmogelijk om in Nederland te leven in armoede.

Niemand is te oud om te leren. Hoe eerder je de basisprincipes van rijkdom kent hoe meer vruchten je er in de toekomst van plukt. Hoe eerder je kinderen de basisprincipes van rijkdom kennen hoe beter.



Deel dit artikel met je kennissen...



Dit vind je misschien ook leuk...

7 reacties

  1. fdg schreef:

    Napoleon heeft Amerika ontdekt? Geen wonder dat jullie nog niet FO zijn…. Geef mij maar een diploma

    • Johan van der Deen schreef:

      Hoi Fdg,

      Bedankt voor je reactie.

      Je hebt goed opgelet op school 😉 Zou je kunnen toelichten wat het ontdekken van Amerika precies met FO worden te maken heeft? Het is inderdaad Columbus die Amerika heeft ontdekt en niet Napoleon. Ik begrijp dat jij inmiddels wel FO bent geworden met je diploma?

      • RJ schreef:

        Aangeven dat je op school leert dat Napoleon Amerika heeft ontdekt heeft komt niet echt slim over…..
        Denk dat dat wordt bedoeld.
        Het waren trouwens de vikingen (500 jaar voor Columbus).

        • Johan van der Deen schreef:

          Het staat verkeerd in het artikel vermeld, dat kan gebeuren. Helaas wordt alleen naar dat specifieke stukje gekeken en niet naar de rest van het artikel. Blijkbaar waren het zelfs de Vikingen. Dus op school leer je dingen die niet eens kloppen 😉

          Het punt van het artikel is dat je op school dingen leert waar je vrij weinig aan hebt. Of het nou Napoleon, Columbus of de vikingen zijn die Amerika hebben ontdekt. Of dat wel of niet slim overkomt laat ik maar even in het midden.

  2. Team CF schreef:

    Ach, die kleine van ons gaat het nog zwaar krijgen met ons als ouders die naar FO streven. Dat zakgeld gaat er zeker komen, evenals de bijbanen om extra’s van te doen (of om te investeren natuurlijk, dan zou ze het helemaal begrepen hebben).
    Paar leuke ideeen trouwens voor het leren om te gaan met financien.

    En voor wat betreft wie America heeft “ontdekt”: http://www.whiteoutpress.com/timeless/who-really-discovered-america/

  3. Mijn geld gids schreef:

    Ik denk dat het goed is om zo vroeg mogelijk te beginnen met het bijbrengen van financiële kennis. Dit begint al bij zakgeld krijgen! Je kind krijgt vanaf dan steeds meer verantwoordelijkheid en leert steeds meer om met geld om te gaan.

  4. Dutch DGI schreef:

    Als vader van twee jonge zoontjes vind ik dit een van je beste artikelen, Johan! Ik ben het helemaal met je eens, vooral dat de basiskennis over geldzaken al op de basisschool zou moeten beginnen en daarna verder op het voortgezet onderwijs (of hoe dat tegenwoordig ook maar mag heten). Dit is altijd één van mijn favoriete onderwerpen — het delen van deze kennis en het liefst aan jongeren die nog alle keuze hebben. Helaas pakken zo weinigen het serieus op. Ik zal echter mijn best doen om het mijn zonen te leren, al besef ik dat dit niet garandeert dat ze het ook echt zullen aannemen. Ik vind je idee met die fysieke potten met het zakgeld erg interessant! Dan begint het inderdaad veel sneller te leven. Het lijkt me echter niet eenvoudig om aan een kind uit te leggen hoe investeren werkt, want dan moet je meteen een hele berg bedrijfseconomische concepten erbij trekken, die zelfs voor veel volwassenen al te ingewikkeld is.

    Je stelling dat FO materie niet op scholen gegeven wordt omdat overheden en banken dit niet zouden toestaan, omdat dan de hele economie in zou storten, is intrigerend. Theoretisch lijkt het te kloppen, maar in de praktijk? Zelfs al zou het algemeen beschikbare materie zijn in de maatschappij, dan nog denk ik dat maar weinig mensen het zullen begrijpen of uberhaupt *willen* toepassen; het merendeel zal vervallen in het menselijke/instinctieve ‘Ik wil nu genieten, niet later’.

    Omdat FO nog steeds een ‘niche concept’ is, lijkt het wel een soort publiek geheim tot financiele vrijheid of zelfs rijkdom… Ik ben benieuwd hoe zich dit de komende jaren gaat ontwikkelen, zeker nu informatie zo gemakkelijk en ongecensureerd verspreid kan worden via het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Financieelonafhankelijkworden.nl maakt gebruikt van cookies: Meer informatie