Cashvertising

In de wereld van de reclame kennen veel mensen de technieken die besproken worden in het boek cashvertising. De mensen voor wie deze reclame bestemd is hebben echter geen flauw idee. De belangrijkste kern uit dit boek is dat je dagelijks wordt gemanipuleerd zonder dat je het zelf doorhebt.

Wist je bijvoorbeeld dat marketeers een verhaal in je hoofd kunnen stoppen? Een zogenaamde “mental-picure”. Deze marketeers kunnen je zo beïnvloeden dat ze je overhalen om een bepaald product te kopen. En dit doen ze op alle mogelijke manieren: advertenties, verkooppraatjes, copywriting (teksten), reclamespotjes etc.

Denk niet dat je hier niet gevoelig voor bent. Iedereen is gevoelig voor bepaalde reclames en advertenties. Zoals besproken in de blogpost hoe word je miljonair spelen ze in op bepaalde verlangens. Deze verlangens zijn voor iedereen gelijk en je kunt er niet zonder. Denk bijvoorbeeld aan eten en drinken. Hoelang kan jij het verlangen weerstaan om niet te eten of te drinken? Hooguit een dag.

Zo zijn de meeste supermarkten ingedeeld op een bepaalde manier om je te beïnvloeden. Wist je bijvoorbeeld dat vaak de groente/fruit afdeling helemaal in het begin van de supermarkt zit? Hierdoor krijg je direct het gevoel dat je iets gezonds hebt gekocht (mits je groente of fruit nodig hebt). Daarnaast zijn de producten die op ooghoogte staan het duurste of er zit de meeste marge op. Ook de zuivel, brood- en vleesafdelingen staan zo ver mogelijk uit elkaar zodat je bijna de hele winkel door moet om je boodschappen te halen. Dat is geen toeval, dit geeft de supermarkt de mogelijkheid om je ondertussen te manipuleren met aanbiedingen en andere zaken zodat jij meer producten gaat kopen.

Ook titels van teksten of bijvoorbeeld blogposts proberen je te manipuleren. Denk bijvoorbeeld aan de blogpost verdien 2650 euro per maand extra door het volgen van deze 3 simpele stappen. Wie wil er nu niet snel en makkelijk veel geld verdienen? Wist je dat de titel van een tekst het allerbelangrijkste is om bezoekers of klanten te trekken? Zelfs de kleur en lettertype hebben hier invloed op.

Praktijkvoorbeeld

Ik ben onlangs verhuisd en had een nieuwe coax kabel nodig om mijn televisie aan te sluiten. Ik ben naar de Mediamarkt gegaan maar kon de kabels niet direct vinden. Ik heb een medewerker gevraagd waar ik de kabels kon vinden. “Loop maar even mee” zei de medewerker. Aangekomen op de bestemming kreeg ik direct een verkoop praatje over verschillende coax kabels. “Weet u welke provider u heeft?” Geen idee… zei ik. “U kunt het beste een van deze kabels nemen, deze zijn geschikt voor alle providers” De verkoper liet mij daarbij een aantal producten zien waarop stond “Gecertificeerd voor Ziggo, UPC, KPN” Waarop ik vervolgens antwoorde dat ik wel even ga kijken welke ik meeneem.

Wat de verkoper niet weet is dat ik in de ICT werk en daarnaast het boek cashvertising heb gelezen. De opmerking van de verkoper is bedoeld om mij als koper te manipuleren om product x te kopen. Want deze kabels waren gecertificeerd en de andere kabels niet. Een coax kabel is echter een coax kabel. Vaak zie je gradaties in kwaliteit maar over het algemeen is elke kabel gelijk. Tenzij je kilometers aan kabel nodig hebt is de goedkoopste kabel vaak prima. En wat blijkt? in plaats van de gecertificeerde kabel te kopen (die 3x zo duur was) heb ik de meeste goedkope coax kabel gekocht die ik kon vinden. Aangesloten en werkt prima!

Totale inhoud:

  • Het boek betreffende advertenties en hoe je wordt gemanipuleerd in het dagelijks leven. Nu heb je zelf de mogelijkheid om de technieken toe te passen bij het verkopen van je producten of diensten en heb je al snel door wanneer iemand jou probeert te manipuleren.

Moeilijkheidsgraad:

  • Makkelijk, leest goed door. Volledig engels.

Sterke punten:

  • Het handboek voor het maken van advertenties en copy writing
  • Behoed je zelf voor manipulatie en verkooppraatjes
  • Leuk en interessant om te lezen

Minder sterke punten:

  •  Geen

De informatie uit dit boek kun je altijd gebruiken. Ook al ga je zelf geen advertenties maken of producten verkopen. Met deze informatie behoed je jezelf voor verkooppraatjes en manipulatie door advertenties of reclames.

Dat wil niet zeggen dat je nooit meer wordt gemanipuleerd, dat is nagenoeg onmogelijk. Laat je echter niet van de wijs brengen door marketeers en andere verkopers. Koop alleen de producten die jij nodig hebt. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen om te lezen.



Deel dit artikel met je kennissen...



Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. Fred schreef:

    Castvertising is inderdaad het meet briljante boek over beïnvloedingstechnieken en adverteren. Haal je online marketing strategie uit dit boek en gegarandeerd dat je product zal verkopen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Financieelonafhankelijkworden.nl maakt gebruikt van cookies: Meer informatie